P1130066Al voltant d’unes trenta persones van assistir aquest dissabte a la projecció del documental ‘Fills del silenci. L’impacte del Franquisme en la Societat Valenciana’. La Plataforma Republicana de Bétera va organitzar aquest esdeveniment, en el Saló de Plens dels Castell de la localitat, amb motiu de la celebració dels 87 anys de la proclamació de la Segona República Espanyola.

Jaime Ferrandis i Luis Poveda, membres de l’esmentada plataforma, van ser els encarregats de presentar l’acte abans de la projecció. A més, es va comptar amb la presència d’Antonio Montalbán, ex-dirigent de Comissions Obreres (CCOO).

L’audiovisual plasma que la repressió franquista va crear una societat de silenci i por sociològica que va tenir greus conseqüències en les generacions posteriors i l’esdevenir sociopolític d’Espanya, sense oblidar als pobles valencians, caracteritzats per tenir una llengua i cultura pròpies.

P1130065Produïda per la Delegació de Memòria Històrica de la Diputació Provincial de València, es tracta d’una peça de 40 minuts dirigida per la periodista Rosa Brines, amb l’impuls de l’Associació Stanbrook (Centre d’Estudis i Documentació de la Memòria Republicana).

En aquesta obra es recullen testimonis de víctimes de la repressió i entrevistes a professors universitaris.

Així, a l’audiovisual apareix Beatriz Villarroya, que descobreix que el seu besavi va ser afusellat en 1939 i, davant la falta d’informació, inicia la seua pròpia cerca, conscient del silenci en el qual han viscut les generacions més joves.

Josefa Celda recorda que a P1130080l’edat de 8 va visitar al seu pare en la presó just el dia abans de ser executat. Enrique Ginés, pioner de la ràdio valenciana, dóna a conéixer la repressió que va patir la seua família, i Antonio Ruiz parla del temps de confinament que va sofrir en diverses presons per la seua condició d’homosexual.

El professor Ismael Saz, catedràtic d’Història Contemporània de la UV, dóna compte d’anys de repressió franquista mentre que la catedràtica Ana Aguado analitza la societat del patriarcat i el model de dona falangista lliurada a la vida domèstica, una intervenció sostinguda pel testimoni d’Isabel Rodrigo.

P1130072El professor de dret Pascual Marzal repassa de forma didàctica el concepte de falsa justícia que sostenia al règim franquista, i l’experta en processos de duel, Helena Villasante, explica la necessitat de moltes famílies de recuperar els cossos dels seus.

Finalment, el professor i ex-religiós Joan Lluís Sanxis assenyala el menyspreu a la llengua i la cultura del poble valencià, recordant el paper fonamental que va jugar l’Església Catòlica a l’hora de legitimar el règim franquista.

També participen els ex-dirigents de Comissions Obreres (CCOO) Joan Sifre P1130101i Antonio Montalbán com a representants de la lluita antifranquista des de l’àmbit del treball, així com una de les últimes dones empresonades pel règim, Elisa Sanchis, en el conegut episodi de “la caiguda dels estudiants”.

Després de la projecció del documental es va procedir a un debat-col·loqui encapçalat i moderat per Ferrandis, Poveda i Montalbán, a través del qual els allí presents van exposar les seues idees i reflexions.

Imprimir article
Comenta aquesta notícia

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Required fields are marked *

He llegit i accepte la política de privacitat i lavís legal

Post comment