La Caserna General de Desplegament Ràpid de l’OTAN de Bétera ha començat el desplegament dels seus mitjans fins a l’illa de Menorca. Allí, es durà a terme l’exercici Trident Jackal 2019 (TRJA19).
El port de València va ser l’escenari el passat 31 d’agost de l’embarque dels primers elements que desplegaran a Menorca. El desplegament del HQ NRDC-ESP es realitza per via aèria (personal) i marítima (material i personal), i es duu a terme en diferents onades, finalitzant el dia 22 de setembre amb l’arribada a l’illa de l’últim personal participant en aquest exercici. El total de mitjans que està previst desplegar és d’aproximadament 1000 militars, 113 vehicles, 30 remolcs i 120 contenidors.
Trident Jackal 2019
L’exercici Trident Jackal 2019 es durà a terme entre setembre i octubre en la Base Militar San Isidro de Maó (Menorca), i en el mateix participaran militars de 24 diferents nacions, ja siga en qualitat de participants, avaluadors i observadors. És un exercici de llocs de comandament en el qual es planeja i es dirigeix una operació basada en un escenari fictici. Per a això es desplegarà tant el lloc de comandament del HQ NRDC-ESP com el corresponent al Grup de Suport Logístic Conjunt (Joint Logistic Support Group,JLSG per les seues sigles en anglés), aquest últim responsable de l’aspecte logístic de l’operació.
Trident Jackal 2019 és l’exercici més important de la sèrie d’exercicis de preparació del HQ NRDC-ESP que han sigut organitzats per l’Exèrcit de Terra durant 2019, ja que li servirà per a ser avaluat i certificat per l’OTAN per a assumir el rol de Caserna General Conjunt (JHQ, Joint Headquarters) de l’Estructura de Força de l’aliança. Aquesta comesa li capacitarà per a planejar i conduir les activitats d’una operació conjunta fonamentalment terrestre (SJO Land Heavy, Small Joint Operation), però també amb elements de l’armada, exèrcit de l’aire i d’operacions especials.
La Caserna General de Desplegament Ràpid de l’OTAN de Bétera (NRDC-ESP), que és el vessant multinacional de la Caserna General Terrestre d’Alta Disponibilitat (CGTAD) amb seu a València, assumirà aquest compromís com a Comandament Conjunt a partir de l’1 de gener de 2020 i fins a final d’any, una vegada obtinguda la corresponent certificació per a aquesta comesa.
L’assignació, durant l’any 2020, del HQ NRDC-ESP com a Comandament Conjunt desplegable de l’OTAN, suposa per a l’entitat un repte il·lusionant, contribuint a fomentar la seguretat col·lectiva.