Ja van arribar les instruccions de la Conselleria d’Educació per al curs 2020/2021 en l’IES Les Alfàbegues. El centre s’ha d’adaptar als criteris següents: en primer lloc, desdoblegament i presencialitat diària dels alumnes de 1r de l’ESO i PMAR i PR4, mantenint la distància mínima interpersonal de 1,5m; en segon lloc, docència en dies alterns per a la resta dels cursos, mantenint la distància mínima interpersonal de 1,5m.
Ja es veia vindre i fa temps que la comunitat educativa alertava de la situació, que ja era insostenible abans del COVID. Per problemes d’espai, serà impossible garantir el desdoblegament en 1r ESO, que exigeix la Conselleria d’Educació, ni tan sols utilitzant tots els espais imaginables: gimnàs, cafeteria, etc. Tampoc es podrà garantir la distància interpersonal de 1’5 m en altres grups reduïts amb assistència diària en torn de demà: dos grups de PMAR de 3r ESO i dos grups de PR4. Es plantegen així problemes per a garantir les distàncies de seguretat en corredors i espais comuns.
El centre pateix un problema històric de massificació que ha anat in crescendo. És un centre construït per a albergar 4 línies d’ESO, uns 500 alumnes que aquest curs ha albergat 9 grups de 1r ESO, 8 de 2n ESO, 6 de 3a ESO, 5 de 4a, 5 Bach, 2 de PMAR, 2 de PR4. TOTAL: 37 grups 858 alumnes. Per al curs 20-21 es preveu l’augment d’almenys un grup d’ESO i al voltant de 166 alumnes amb un total d’uns 1000 alumnes en torn de demà.
El curs 19-20 es van instal·lar en el centre 5 aules prefabricades pel problema d’espai. Durant els cursos anteriors a la instal·lació d’aquestes aules prefabricades en el centre ja s’han estat ocupant tots els espais possibles; han desaparegut departaments didàctics, despatxos, etc. que s’han convertit en aules xicotetes. La direcció del centre durant el curs 18-19 va fer gestions amb l’Ajuntament de Bétera per la possible utilització de locals d’ús educatiu, en concret EOI, en el mateix carrer de l’IES però finalment es va optar per la instal·lació de prefabricades. Després de comunicar a la Direcció Territorial el problema d’espai per al curs que ve se’ns ha concedit la instal·lació de dues aules prefabricades més de 4 mòduls i dos banys al pati però que no se’ns garanteix la seua instal·lació per a principi de curs sinó que està prevista per a finals del primer trimestre. Ni tan sols comptant amb aquestes aules prefabricades es poden aplicar aquestes instruccions. La situació és tan complicada que s’ha produït canvis en la direcció del centre: després d’una gran labor per a suplir les manques en un centre tan massificat, la incertesa i preocupació per un futur incert, i altres motius personals, han motivat a la directora del centre a presentar recentment la seua dimissió.
Des de l’AMPA estem molt preocupats per la situació del centre ja que no veiem possible començar el curs 20-21 amb “normalitat” garantint la seguretat sanitària dels nostres alumnes, professorat i PAS en aquestes circumstàncies degudes a la Covid-19. Les instruccions d’organització del curs de la Conselleria d’Educació donades a l’IES Les Alfabegues resulten IMPOSSIBLE de complir.
Volem manifestar que aquesta situació no és solament conseqüència de la COVID sinó sobretot de l’abandó per part de la Conselleria d’Educació i els Ajuntaments de Bétera, Nàquera i Serra, que per una raó o una altra, han deixat enquistar-se un problema que es veia vindre amb només analitzar les piràmides de població dels respectius municipis. Va faltar planificació i el pitjor és que es repeteix la història: els mateixos joves que van patir pèssimes condicions en primària es veuen abocats a la mateixa situació de massificació en l’ESO i Batxillerat. Manifestem així la nostra màxima preocupació per la situació actual i futura dels nostres fills en l’IES de les Alfàbegues i les conseqüències que puga tindre sobre l’Educació i Salut física i mental dels joves de Serra, Bétera i Nàquera.
Des de l’AMPA, hem sol·licitat reunions als tres Ajuntaments perquè ens expliquen quin tipus de mesures i accions pretenen donar com a representants municipals dels pares i joves del seu municipi enfront de la Conselleria d’Educació, com pensen donar solucions a les nombroses peticions realitzades pel centre, quin tipus d’ajuda pensen oferir a l’IES per a afrontar la situació plantejada per la COVID, i finalment, en quina situació es troba el Pla Edificant en el que a l’IES es refereix. Així mateix, sol·licitarem en breu una reunió en Conselleria d’Educació i de no trobar respostes, plantejarem accions més contundents per a visibilitzar el greu problema que existeix, i aconseguir una educació pública de qualitat per als nostres joves.