L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha analitzat les tarifes amb crides i dades il·limitades. Aquesta anàlisi s’ha dut a terme per a comprovar si realment són il·limitades i verificar com informen els consumidors sobre les seues característiques.
Per a això, OCU ha utilitzat les pàgines web i també ha contactat amb els serveis d’atenció al client per a verificar la informació. Les conclusions de l’estudi assenyalen que moltes de les tarifes que es promocionen com sense límits en realitat no ho són. Els resultats complets es publiquen en el número de setembre de la revista OCU-Compra Mestra.
Les tarifes del mòbil han evolucionat a la vegada que la tecnologia. Conforme s’han desenvolupat les diferents generacions de mòbil, han anat desapareixent tarifes de veu limitades en funció de la duració o la destinació de les crides, a la vegada que apareixien tarifes amb dades mòbils, els bons de Gigaoctets de les quals han anat creixent ràpidament. Amb el confinament, la major necessitat de comunicació ha afavorit l’aparició de tarifes sense límits que són l’opció preferida per a aquells usuaris que busquen la tranquil·litat d’un preu tancat que permet la utilització d’internet i crides sense cap mena de limitació però realment és així?
Tarifes sense límit? #nocuela
OCU ha volgut comprovar si les tarifes il·limitades ho són de debò o per contra es tracta d’una exageració publicitària, en algun cas publicitat enganyosa. Per a això ha analitzat la lletra xicoteta i la informació que es presta a través dels serveis d’atenció al client de les diferents operadores.
OCU assenyala que 9 de les 15 operadores analitzades que ofereixen algun tipus de tarifes il·limitades inclou en els seus contractes el “ús raonable”. Es tracta d’un terme ambigu que molt poques companyies s’atreveixen a fitar amb transparència i que pot portar a generar falses expectatives entre els usuaris i arbitrarietat en l’actuació de la companyia que és qui decideix què és un ús raonable.
Però OCU adverteix que no es tracta de l’únic límit que existeix en els contractes. La majoria de les companyies limiten expressament les anomenades a determinats números, excloent les anomenades a números de tarifació especial, els 901 o els números estrangers (amb l’excepció de les crides en roaming a la Unió Europea que per Llei tenen el mateix preu que les crides locals). La meitat de les operadores fa distinció en els contractes de l’ús privat i professional, obligant al fet que les tarifes il·limitades ho siguen exclusivament per a l’ús particular.
Límits a les anomenades
R és l’única companyia que estableix un límit de duració de 120 minuts per crida. Més habitual és l’establiment de límits mensuals en les crides que van des dels 5.000 minuts de Telecable, els 6.000 de Vodafone i Lowi, els 7.000 d’Euskatel i Virgin i arriben fins als 9.000 de 02. La resta dels operadors no especifica límits de minuts en les seues tarifes ni condicions generals.
Una altra limitació habitual consisteix a establir un nombre màxim de destinacions, 300 per a Telecable, però que són 150 per a les companyies del grup Orange són les que estableixen aquest límit de manera més visible i transparent.
Límits en les dades
OCU adverteix que encara resulten més opaques les limitacions en les dades. Algunes estableixen límits en la velocitat de navegació. És el cas de Vodafone que ofereix tarifes il·limitades, però que varien en el preu segons la velocitat de descàrrega. En totes elles estableix un límit de 3.000 gigues mensuals, encara que és l’única que quantifica aqueix límit, la resta de les companyies no ofereix informació sobre la xifra que consideren un “ús raonable” una cosa poc transparent.
També es limiten el consum de dades en roaming, que van dels 17 a 23 GB d’Orange, els 18-24 de Vodafone, els 20 de Virgin i Yoigo fins als 50 GB en el cas de Movistar. Altres límits també s’imposen a través de la modalitat de contractació, com en el cas de Virgin que obliga a contractar altres serveis.
OCU adverteix que si s’excedeixen els límits de les tarifes “il·limitades” les operadores poden exigir càrrecs addicionals, que poden ser alts en el cas de les dades o la suspensió o interrupció de la tarifa per part de la companyia, en cas que existisca un ús considerat abusiu. Una decisió injusta o arbitrària per part de la companyia que no informa de manera prèvia dels límits de les tarifes il·limitades.
Davant aquesta situació, OCU exigeix transparència a les operadores a l’hora de definir el “ús raonable”. Sembla lògic establir límits per a evitar usos anòmals o desmesurats, però es converteix en un abús quan no s’estableixen de manera transparent i clara. Igualment resulta enganyós publicitar una tarifa com a il·limitada quan en realitat té límits en la seua lletra xicoteta. Per a OCU l’establiment d’un límit clar és la manera més objectiva de donar una informació transparent que permeta a l’usuari comparar les diferents tarifes i contractar amb ple coneixement de les característiques de la tarifa triada.
OCU ha posat a la disposició de tots els usuaris el seu comparador de tarifes de mòbil perquè puguen buscar de manera fàcil i transparent la tarifa que millor s’adapta a les seues necessitats i que alhora els permeta un major estalvi.