La Generalitat ha iniciat el procés de creació d’un total de 6.000 noves places en la plantilla estructural de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Aquesta xifra suposa un augment del 12% respecte a les places actuals, i és, com ha assenyalat en una roda de premsa la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, “el major increment de plantilla que s’haja realitzat mai en la història del sistema valencià de salut des de la seua creació”. En una primera etapa es contractarà 5.040 places, es començaran a cobrir a partir de l’1 de maig.

La creació d’aquestes 6.000 noves places és, com ha explicat Ana Barceló “una aposta sense precedents per la sanitat pública valenciana i pels seus professionals i suposa, en la pràctica, transformar els actuals contractes de reforç COVID, conjunturals i temporals, en places estructurals i indefinides. És a dir, mantenim el nombre de contractes de reforç, però amb nous perfils i amb ocupació pública de qualitat”.

L’ampliació de plantilla s’escometrà en dues fases. La primera es desenvoluparà durant les pròximes setmanes i cristal·litzarà en la creació de 5.040 places que podran anar ocupant-se a partir del primer de maig. Es tracta majoritàriament de contractacions per a Infermeria i Medicina (entorn de 3.000).

De fet, eixe total es desagrega, entre altres categories, en 1.889 places d’infermeria, 979 de metges, 453 TCAE, 397 auxiliars administratius, 272 zeladors, 178 fisioterapeutes, 114 treballadors socials, 109 psicòlegs clínics, 150 informàtics, 120 tècnics de laboratori, 45 farmacèutics i 30 enginyers. Per tant, tal com ha puntualitzat Barceló, “en aquesta primera etapa, hem prioritzat Atenció Primària, Salut Mental, Salut Pública, així com urgències i emergències”.

Per nivells assistencials, aquest primer grup es concreta en 2.691 reforços en les plantilles dels hospitals (611 per a facultatius i 1.215 per a infermeria, entre altres categories). D’ells, 24 facultatius i 62 infermeres s’assignaran al SAMU; 209 facultatius a les urgències hospitalàries; i 20 metges i 45 infermeres a les unitats d’hospitalització domiciliària.

A més, hi haurà 1.613 places més per a Atenció Primària i Comunitària (310 seran ocupades per metges de família, 599 es destinaran a infermeria, 316 a auxiliars administratius i 64 per a professionals de treball social).

Es crearan així mateix 259 places per a Salut Mental (42 psiquiatres, 100 psicòlegs clínics, 44 infermeres, 33 treballadores socials i 24 terapeutes ocupacionals, entre altres) i 157 per a Salut Pública (30 per a infermeria, 12 veterinaris, 16 farmacèutics, 8 per a metges de salut pública, 13 per a tècnics documentalistes i 10 per a tècnics de salut ambiental).

Per províncies, es crearan 606 places a la província de Castelló (el 12%); 1.751 a Alacant (el 34,7%) i 2.683 a València (el 53,3%). Cal tindre en compte que part de les places assignades a València no es destinaran als departaments sinó als serveis centrals de Salut Pública i la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Cridades per a l’ocupació de places començaran 20 d’abril

Per a tancar les contractacions i començar a incorporar professionals des de l’1 de maig, els departaments de salut començaran a contactar amb els professionals inscrits en la bossa de salut a partir del 20 d’abril, tal com ha avançat Barceló: “M’agradaria traslladar als professionals que estiguen inscrits en la bossa que estiguen especialment atents durant aquests dies per a ajudar-nos a agilitar al màxim les gestions de l’ocupació de les places”.

Després d’aquesta fase inicial, a partir de setembre, s’escometrà una segona amb les restants places. Aquesta altra etapa se centrarà quasi exclusivament a finalitzar el procés d’increment de places en els centres hospitalaris i, amb un traç més fi, respondre a les necessitats més específiques dels diferents serveis.

En paral·lel a l’augment de places estructurals, s’estan desenvolupant els exàmens dels processos selectius corresponents a les ofertes públiques d’ús dels anys 2017, 2018 i estabilització de 2019, els exàmens de la qual es van retardar a causa de la pandèmia. Es tracta de més de 110 convocatòries per a més de 11.500 places en les quals s’han inscrit més de 165.000 persones.

Aquestes dues iniciatives es completen, a més, amb el desenvolupament del Marc Estratègic d’Atenció Primària, que incorpora una inversió de 326 milions d’euros en dos anys que dotarà a aquest nivell assistencial de més recursos, un nou model assistencial amb més capacitat resolutiva i un nou model organitzatiu, així com amb el decret per a ocupar les places de difícil cobertura.

“Adaptem i reforcem les estructures, recursos i personal del sistema sanitari perquè puga respondre millor als reptes actuals i els emergents, tant relatius a l’Atenció Primària, com la Salut Mental, la Salut Pública, les urgències i emergències, així com l’atenció hospitalària i especialitzada”, ha conclòs Barceló.

Metges s’oposen al fet que els contractes covid passen a ser places estructurals

Per part seua, la Societat Valenciana de Medicina Preventiva i Salut Pública (SVMPSP) ha mostrat el seu “desacord” per l’extinció dels contractes covid i la substitució per places estructurals que proposa la Conselleria de Sanitat.

A més, ha mostrat la seua oposició al document emés per la Conselleria i relatiu a la creació, a partir de l’1 de maig, de places estructurals de personal sanitari en els diversos departaments de salut, alguna cosa que afirma ha conegut a través dels mitjans de comunicació.

“Considerem un greu error l’extinció prematura en aquest mes d’abril dels contractes de reforç anticovid encara vigents als hospitals, i una clara contradicció amb la voluntat expressada per la Conselleria per a prioritzar en el futur la prevenció i la Salut Pública”, explica en un comunicat el doctor Juan Navarro, president de la SVMPSP.

La xarxa de serveis de Medicina Preventiva (SMP) està constituïda per 30 serveis, situats en 26 hospitals d’aguts i 4 hospitals de crònics, i durant dècades porta aportant seguretat i eficàcia en tots els programes de prevenció i control d’infeccions vigents en la Comunitat.

Segons indiquen, l’arribada fa 2 anys de la pandèmia va suposar una enorme sobrecàrrega de treball per a aquests serveis, on s’integren metges especialistes, MIR i infermeres de Medicina Preventiva.

Durant aquests 2 anys, els *SMP han gestionat temes clau en la prevenció i control de la pandèmia de Covid, com els aïllaments i mesures de protecció per a treballadors, pacients i acompanyants, la declaració de casos Covid a Salut Pública o l’estudi dels seus contactes.

També les vacunacions anticovid del personal sanitari i dels malalts crònics i el control de brots en centres soci-sanitaris, entre moltes altres funcions.

Els especialistes en Medicina Preventiva i Salut Pública insisteixen que els SMP “són imprescindibles” per al control de qualsevol epidèmia i “així ho va entendre la conselleria en el seu moment concedint reforços urgents a diferents serveis dels departaments”.

Aquests contractes de reforç covid, indiquen, han permés “abordar les necessitats extraordinàries de treball enfront de la pandèmia en l’àmbit hospitalari i lluitar adequadament contra ella”.

Segons indica, la substitució dels reforços covid per aquestes noves places estructurals que proposa la Conselleria de Sanitat (11 noves places de metges especialistes en Medicina Preventiva), “millora la delicada situació d’alguns hospitals, que estaven sense especialistes o que comptaven amb un només”.

“No obstant això, per a la majoria d’hospitals, interromp bruscament els recursos específics de treball per als programes preventius enfront de la *covid en extingir els seus contractes”, afig.

Segons Navarro, “sense aquests recursos, els SMP es veuran obligats a suspendre les vacunacions de Covid i d’Herpes Zòster dels malalts immunodeprimits actualment en curs, la declaració de malalties i la cooperació en programes de Salut Pública”.

La Societat reclama a la Conselleria de Sanitat que, de “manera urgent, consulte amb les gerències dels hospitals per a conéixer el treball que s’està fent, i esbrine quins recursos continuen sent imprescindibles, en cada departament de salut, per al control de la pandèmia”.

A més, proposa la creació en 2022 d’un “fons específic i temporal de places de reforç Covid per a tots els serveis especials que encara hem de lluitar contra la pandèmia”.