L’Ajuntament de Bétera va convocar aquesta setmana a les veïnes i veïns del poble a realitzar ahir divendres un llaç humà per a commemorar el Dia Mundial Contra el Càncer.
L’acte va donar inici a partir de les 17.00 hores, en la Plaça del Castell de la localitat.
Així, es va formar un llaç humà per a conscienciar i mobilitzar a totes les persones sobre la importància de sumar recursos per a projectes de prevenció, investigació, atenció, i divulgació contra el càncer.
Aquest llaç es va formar primer en la citada plaça i, seguidament, al pati de les instal·lacions del propi castell de la localitat.
Les persones participants portaven dos globus verds a les seues mans que van alçar amb el crit de “Bétera contra el càncer”.
La regidora de Drets Socials de l’Ajuntament de Bétera, María Segura i Belmar, va encapçalar aquest acte al qual es van sumar posteriorment altres autoritats com l’Alcaldessa, Elia Verdevío. Al seu torn, vam poder veure gran part de dones de les Dames del Càncer del municipi, així com representants d’altres entitats.
En aquest acte es va llegir, per part d’una veïna afectada per aquesta malaltia, el Manifest Institucional de suport “Tots contra el càncer”. Per a finalitzar, la presidenta de les Dames del càncer de Bétera, Raquel Granell, va donar les gràcies a totes les persones assistents.
Adjuntem unes imatges i un vídeo de l’acte i, seguidament a les fotos i al vídeo, també compartim nova informació de Generalitat Valenciana.
-
Imatges
-
Vídeo:
Dades Generalitat Valenciana
La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública va realitzar l’any passat 236.987 estudis mamogràfics en el marc del Programa de Prevenció de Càncer de Mama i va estudiar les mostres de 264.511 persones com a part del garbellat de càncer de còlon.
A més, la Comunitat Valenciana desenvolupa de manera simultània una tercera iniciativa, per a la prevenció de càncer de cèrvix, que s’està estenent a tota la població diana.
El programa de prevenció de càncer de mama es dirigia originàriament a dones de 45 a 69 anys, però des d’enguany s’està ampliant de manera progressiva fins als 74. Les dones beneficiàries reben una invitació per a sotmetre’s a una mamografia bilateral amb doble projecció cada dos anys.
D’altra banda, el programa de prevenció de càncer colorectal s’orienta a dones i homes de 50 a 69 anys i consisteix en la presa d’una mostra per a la detecció de sang oculta en femta cada dos anys.
La tercera iniciativa és el programa de prevenció de càncer de cèrvix, que se substancia en la realització d’una citologia cervical a dones de 25 a 34 anys, cada tres anys i la determinació de Virus de Papil·loma Humà d’alt risc en les de 35 a 65 anys cada cinc.
Actualment, s’està treballant en la implantació del garbellat de càncer de cèrvix amb caràcter poblacional. Aquesta extensió a tota la ciutadania es realitzarà de manera progressiva a partir d’enguany, de manera que, per a 2029, la cobertura (invitació a participar) s’aproximarà al 100%.
Per a aconseguir aquest objectiu, l’últim trimestre de 2022 es va realitzar un estudi pilot dirigit a dones d’entre 35 i 65 anys en què se les va convidar a participar, mitjançant dispositius d’autopresa, a aproximadament 4.300 d’elles en cinc zones bàsiques de salut.
“L’ús de dispositius d’autopresa, que permeten a la dona la recollida de mostres en el seu domicili i que ha sigut àmpliament aprovat per organismes internacionals, pot facilitar la implantació de programa en aquest grup de dones”, ha indicat el conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, Miguel Mínguez, amb motiu de la celebració del Dia Mundial del Càncer, cada 4 de febrer.
Durant l’experiència pilot, les dones van rebre recordatoris per a la participació mitjançant SMS. Els resultats obtinguts reflecteixen una participació del 39,18% (1.682 dones), i una taxa de positivitat per a VPH d’alt risc del 7,7% (127 dones).
El nivell de participació confirma l’acceptació del sistema d’autopresa per les dones de la Comunitat Valenciana, la qual cosa permet la seua inclusió com a mètode de garbellat en el programa poblacional per a aquest grup d’edat. La inclusió de les dones de 25 a 34 anys es realitzarà mitjançant citació amb professionals sanitaris per a la realització d’una citologia.
Mínguez ha afegit que “els diferents programes de prevenció es tradueixen en un diagnòstic primerenc i aquest en la possibilitat d’aplicar tractaments precoços. Aquesta circumstància, unida als avanços en les noves teràpies com les CAR-T disponibles als hospitals Clínic i La Fe, ha permés estabilitzar la taxa de mortalitat associada al càncer i augmentar els índexs de supervivència”.
En matèria preventiva, el titular de Sanitat ha abundat en la importància de fomentar hàbits de vida saludables centrats en una bona alimentació, la realització d’exercici físic de manera regular i a evitar el consum tant d’alcohol com de tabac.
Les últimes dades consolidades a partir del Sistema d’Informació sobre el càncer de la Comunitat Valenciana (SIC-CV) es refereixen a 2021, quan els hospitals públics i privats de la Comunitat Valenciana van notificar 27.639 tumors nous, 57,3% en homes i el 42,7% en dones. Per tant, en 2021, va haver-hi una mitjana de 76 casos nous casos per dia.
El càncer és més freqüent en els homes que en les dones i l’edat mitjana al diagnòstic és de 69 en ells i 66 anys en elles. El risc de desenvolupar un càncer abans dels 75 anys és major en els homes (1 de cada 3 homes) que en les dones (1 de cada 5 dones).
En 2021, els tumors més freqüents en els homes van ser el càncer de pròstata (2.721 casos, 17%), pulmó (2.177 casos, 14%), còlon, recte i anus (1.848 casos, 12%) i bufeta urinària (1.745 casos, 11%). Quant a les dones, càncer de mama (3.161 casos, 27%), còlon, recte i anus (1.300 casos, 11%), pulmó (893 casos, 8%) i úter (886 casos, 8%).
L’any 2021, un 24% de les defuncions registrades en la Comunitat Valenciana van ser per càncer. En els homes es van produir 7.270 (61%) morts per càncer i en les dones, 4.719 (39%).
Amb tot, s’observa una millora continuada de la supervivència en el temps: En comparar tres cohorts temporals en els anys 2004-2008, 2009-2013 i 2014-2018, la supervivència a 5 anys augmenta al llarg del temps, sent els seus valors 54%, 57% i 60%, respectivament.
En tumors amb extensió local, la supervivència a 5 anys és del 84%, sense diferències entre sexes; en extensió regional s’observa una menor supervivència (57%); i en els tumors metastàsics és del 8%.