El Dia Internacional de la Síndrome d’Asperger es commemora cada 18 de febrer. Es va triar aquesta data en honor a l’aniversari del seu descobridor, el psiquiatre austríac, Hans Asperger. Aquest científic va identificar un comportament similar i poc freqüent en un grup de xiquets als quals va descriure de la següent manera:
“Aquests xiquets presenten sovint una sorprenent sensibilitat cap a la personalitat dels seus professors (…) Poden ser ensenyats, però solament per aquells que els ofereixen una comprensió i un afecte vertaders, gent que els tracta amb afecte i també amb humor (…) L’actitud emocional subjacent del professor influeix, de manera involuntària i inconscient, en l’estat d’ànim i comportament del xiquet”.
Malgrat que els seus estudis van ser publicats en 1943, no seria fins a la dècada dels 90, quan les seues notes i descripcions cobraren valor per als estudiosos de l’autisme i malalties neurològiques en general.
La Síndrome d’Asperger és un conjunt d’alteracions socials, on a la persona se li fa difícil encaixar i entendre els protocols de la societat. això pot acabar generant conductes poc adaptatives i problemes a l’hora de desembolicar-se amb altres éssers humans.
L’objectiu d’aquest dia és visibilitzar, entre els professionals i la societat en general, la situació i necessitats de les persones amb aquesta síndrome.
La síndrome d’Asperger es caracteritza per determinades dificultats en la utilització del llenguatge, en la comunicació i relació amb altres persones, i en l’existència d’una gamma restrictiva d’interessos i activitats. És un trastorn de l’espectre de l’autisme en el qual el quocient intel·lectual sol ser completament normal, i amb els suports adequats poden aconseguir una formació acadèmica i un nivell d’ocupació similar al de la resta de persones. A més, les persones amb Asperger aporten una extraordinària memòria i motivació per a obtindre resultats quan les condicions de l’entorn són clares i predictibles.
En realitat, aquestes persones poden viure la seua vida i triomfar en ella, però la seua personalitat resultarà una miqueta estranya per als altres i és molt fàcil que algun individu, que no entenga que la persona té Asperger, es puga sentir ofés pel seu comportament.
Curiosament, són moltes les personalitats famoses o celebritats amb aquest quadre neurològic: Andy Warhol, Donen Aykroyd, Steven Spielberg, Tim Burton, Keanu Reeves, David Gilmour, Anthony Hopkins, Bil Gates o Daryl Hannah, entre altres.
Més de 4.000 persones tenen un diagnòstic actiu d’Asperger en la Comunitat Valenciana
Un total de 4.037 persones tenen un diagnòstic actiu d’Asperger en la Comunitat Valenciana, segons dades de les consultes en Atenció Primària. D’elles, 3.334 són homes (el 82,58%), i la resta, dones.
Per províncies, a Castelló hi ha un total de 401 diagnòstics actius (336 homes), a València 1.724 (1.450 homes) i a Alacant 1.912 (1.549 homes).
Per grups d’edat, la majoria de persones diagnosticades amb aquesta patologia pertany al grup d’entre 7 i 14 anys, seguit de les persones amb edats entre 20 i 24 anys i del grup d’entre 16 i 17 anys.
Quant al nombre de consultes ateses en les Consultes de Salut Mental per a pacients amb aquest diagnòstic, l’any passat van ascendir a 3.937, de les quals 3.461 van ser presencials, 470 telemàtiques i 6 no presencials. Per províncies, a Castelló es van atendre 385 consultes, a València 1.705 i a Alacant 1.847.