Continuem amb les entrevistes als representants de les diferents comissions falleres de Bétera. Ara és el torn per a la Falla Gran Via del Sud.
Vicent Manel Miret i González “Rullo“, President de la Falla Gran Via del Sud
Vicent Manel Miret i González “Rullo” és el President d’aquesta comissió d’uns 300 fallers, donat que ha crescut enguany en quasi 60 fallers més. Fa uns 38 anys que és faller d’aquesta falla, donat que tan sols tenia 5 anyets quan els seus pares van apuntar-lo. Ja fa uns 22 anys que porta exercint el càrrec de president, de manera consecutiva. Cal recordar que Rullo va tindre l’honor de ser ja el president del 25 aniversari d’aquesta comissió i també del 40 aniversari, encara aquest últim es vera una miqueta entelat per l’arribada de la pandèmia de la COVID-19.
Després d’aquesta etapa de pandèmia està afrontant aquestes Falles 2023 “amb molta il·lusió, ja que hi han sigut uns anys molt durs”. “Teníem molta incertesa perquè no sabíem quan anava a acabar açò. És cert que ho hem passat bastant mal, però estem agafant-ho amb més força que mai i teníem moltes ganes de gaudir d’aquests dies de Falles”, explica.
Durant tot l’any estan molt actius, realitzant diversos actes. Un dels actes que més esperava aquest President i tota la comissió era el dia de la “Plantà”. “Després de tot un any d’esforç i de plantejar dos projectes nous en monuments i plantejar una idea pròpia nostra l’ha plasmat a la perfecció. Són dos Falles amb molt de color, dos bombonets i estem molt contents d’haver-los pogut plantar”, declara el President d’aquesta Falla.
Vicent Manel també destaca que “la comissió està molt unida. La gent disfruta molt durant tot l’any, no només la setmana fallera. Esperem que siguen uns dies plens d’emoció i alegria. El que més m’ompli és eixa unió de totes i tots i que siguem una gran família”.
Paola Valerio i Pastor, Fallera Major de la Falla Gran Via del Sud
Paola Valerio i pastor és fallera Major de la Falla Gran Via del Sud de 2023 i fa 10 anys que és fallera d’aquesta comissió. “Les meues primeres Falles com a fallera de la Falla Gran Via del Sud van ser en l’any 2013, encara que abans ja passava molt de temps a aquesta falla perquè quasi tots els meus amics eren fallers d’ací. Finalment vaig convéncer a la meua mare i em va deixar apuntar-me”, ens explica.
Per a Paola era un somni ser màxima representant del Sud, però també va ser una sorpresa la seua elecció. “Era tot un somni per a mí ser Fallera Major, ja que el més important per a una fallera és representar a la teua comissió. A més, estic tan a gust amb ells perquè són com la meua segona família, que per descomptat que era un somni arribar a ser Fallera Major de la meua comissió”, declara.
“No obstant, va ser una sorpresa perquè no creia que anava a ser ja, tan prompte. I és que la meua mare no semblava molt convençuda que siguera Fallera Major i sempre em deia allò de… “Quan sigues tu ja més major… T’encarregues tu de ser…”, però finalment entre tots i la família la van convéncer i va dir que sí. Així, l’1 de maig de 2022 em van enganyar molt i jo creia que anaven a traure a una altra xica. Estic molt agraïda també a la directiva, de la qual forme part”, afig Paola.
Per a aquesta Fallera Major “suposa molta responsabilitat aquest càrrec, ja que per a mi ser Fallera Major també representa un poc el que és l’esperit d’una falla. Al cap i a la fi, tu dones la cara per la teua comissió”. “També implica temps perquè hi ha molts actes, sobretot de cara als dies fallers. Però a més, des de l’elecció no pares perquè comences amb els preparatius dels vestits, fas viatges a València per a mirar-te teles, mantellines, sabates, proves… Nosaltres també s’encarreguem dels dinars, desdejunis…”, afig.
“Un avantatge és que passes molt de temps amb els altres tres representants i les seues famílies perquè has de reunir-te amb tots ells perquè puga anar tot endavant”, prossegueix.
“He de donar les gràcies a tota la meua família, sobretot al meu cosí perquè gràcies a ell estic hui ací com a Fallera Major. Després, a la meua mare he d’agrair-li molt perquè ella és el motiu que jo vaja sempre perfecta a tots els actes. A les meues amigues i amics també vull donar-los les gràcies perquè no han parat de fer-me sorpreses tot l’any. El dia de la meua presentació m’ho vaig passar genial perquè em van fer una sèrie de jocs. En definitiva, em sent molt afortunada de tindre’ls a tots al meu costat”, explica Paola quan és preguntada pel suport de la família i els amics.
Aquesta Fallera Major està molt contenta de representar a la seua comissió i el que més desitja és transmetre, a totes i tots, la seua alegria, així com les sensacions de la seua falla i poder exercir el seu càrrec el millor possible. “Estic gaudint de cada moment. He estat els dies previs un poc nerviosa perquè, com a bona fallera que soc, el meu dia preferit és el dia de la plantà i estava amb moltes ganes de veure com plantaven el monument”, declara.
Per a Paola també ha sigut un somni poder ser Fallera Major al costat de “Rullo“. “A més de ser el meu president, és el meu oncle. És part de la meua família. I que millor que gaudir d’un regnat amb la teua família? Per tant, estic molt orgullosa. Amb Carles i Aitana la veritat és que també estic molt contenta, encara que a voltes em fan un poquet la punyeta. Però els vull molt i estic molt contenta. La veritat és que amb les dues famílies s’ha format una unió molt gran, la qual espere que dure per sempre. Imagina’t si hi ha unió que Aitana ja m’està dient que a veure quan tinc fills perquè ella vol ser Fallera Major amb un dels meus fills perquè la tradició ha de continuar”, manifesta.
Carles Martínez i Romero, President Infantil de la Falla Gran Via del Sud
Carles Martínez i Romero és President Infantil de la Falla Gran Via del Sud de 2023. Ara té 12 anys d’edat i és faller d’aquesta comissió des que tenia uns pocs mesos. “La meua tia Amparo en duia en braços en la meua primera presentació”, comenta.
A Carles li va pillar per sorpresa el fet de ser President. “Jo no sabia que la meua tia Amparo m’havia presentat per a ser president i ara, la veritat, és q estic molt content de representar a la meua falla com a president infantil”, declara Carles.
Ser president suposa tot un any de representar a la teua falla “perquè hi ha molts actes abans de Falles i, vull donar les gràcies a la meua mare i al meu pare que m’han acompanyat i m’han suportat a vegades quan m’enfade. Ells són molt importants per a mi, sobretot ma mare que em vist i jo renegue molt per posar-me el mocador al cap perquè no m’agrada. Ella té molta paciència amb mi”, manifesta de manera molt sincera.
Carles també està molt orgullós de representar a la comissió de fallers de la seua falla. “Em fa sentir-me bé, sobretot perquè continue amb la tradició fallera que hi ha a la meua casa. Enguany fa 30 anys que la meua mare va ser Fallera Major de la Falla Gran Via del Sud”, declara.
Dels altres representants només té paraules bones. “Rullo, Paola i Aitana són molt festers i m’animen molt. Jo soc molt vergonyós i ells es porten molt bé amb mi, sobretot Aitana que m’explica cada acte i m’anima molt. M’agrada molt la companyia dels tres”, explica.
Per a finalitzar, Carles envia un missatge per a les falleretes i fallerets: “els diria que s’ho passen molt bé aquestes Falles. Espere representar el millor possible a cada faller de la comissió i que gaudisquen de cada acte faller”.
Aitana Mora i Morcillo, Fallera Major Infantil de la Falla Gran Via del Sud
Aitana Mora i Morcillo és la Fallera Major Infantil de la falla Gran Via del Sud per a 2023. Aquesta jove té 12 anys i és fallera des que va nàixer.
Encara que ara no s’ho esperava, ser Fallera Major Infantil li feia molta il·lusió. “Per a mi era tot un somni i ja ho havia comentat a casa que em faria molta il·lusió representar a la meua comissió. Els meus pares i els meus oncles i ties han fet tot el possible perquè jo complira aquest somni”.
Per a Aitana, representar a una falla suposa molta responsabilitat i també molt de temps a l’hora d’estudiar. “Et lleva una hora d’estudi a la setmana i jo que em dedique també al Món de la música, els dissabtes són un poc durs. Però la veritat és que jo m’ho passe molt bé anant i venint de la música tots els dissabtes i en general molt bé”.
Per a la Fallera Major Infantil del Sud la seua família és un gran suport. “La meua família ha estat sempre al meu costat. Vull agrair a ma mare per haver-me comprat tota la indumentària fallera i sempre ha estat molt pendent que anara a cada acte com una princesa. El meu pare sempre m’ha estat acompanyant en la dolçaina i el tabal en els actes més importants. I la meua germaneta, m’ha fet dur millor els moments més durs i quan més cansada estava. Ella sempre m’ha fet riure”, manifesta.
“Estic molt agraïda per haver confiat amb mi per a representar a tota la comissió i als meus fallerets i falleretes perquè saben que jo intentaré donar el màxim de mi perquè siguen unes Falles inoblidables”, detalla.
Quant als altres representants comunica que “són els millors i que els estima molt”. “La meua Fallera Major és com la meua germana major que sempre em cuida. Està pendent que jo estiga perfecta. Sempre quedarà en el meu record que hem compartit regnat. L’estime moltíssim. El meu President infantil sempre m’acompanya a tots els actes i anem guiant-nos l’un a l’altre. Anem els dos junts a tot i em duc molt bé. El meu President major, sempre està pendent que l’acte isca bé i ens fas riure molt”, explica.
Per a finalitzar, dedica unes paraules a les seues falleretes i fallerets: “Espere que en el meu regnat de 2023 s’ho passen genial i que sempre recorden aquest any com unes Falles molt divertides i que gaudisquen moltíssim de cada acte, cercavila, dinar, sopar…”