Encara que en l’actualitat molta gent no ho sàpia, els Sants de la Pedra Abdó i Senent són patrons de Bétera. Fa unes quantes dècades se celebrava aquesta festivitat al nostre poble, però aquesta tradició es va perdre ja fa molts anys. De fet, la nostra redacció, que ja té certa edat, encara recorda haver viscut algun any de menuda aquesta tradició. No obstant, les noves generacions, si tenien coneixement d’aquesta festivitat, seria per fotografies antigues o perquè algun adult els ho haurà contat.

Però ara, algunes associacions locals i els departaments de Turisme i Festes de Bétera, van voler recuperar aquesta tradició perduda l’any passat. Així, l’Associació de “Cavallistes de Bétera“, La “Hermandad de la Dolorosa” i la penya coetera “Vol Lliure” van organitzar al costat de Turisme i amb l’especial col·laboració de la Colla de Campaners de Bétera tot un programa d’activitats per a l’últim cap de setmana de juliol.

Aquesta festivitat va tindre molt d’èxit i enguany es va tornar a celebrar en les mateixes dates, arrancant el passat divendres els diferents actes programats. A més a més, enguany es va sumar a aquesta celebració una altra associació més. Es tracta de l’Aljama de Bétera. Naranjas del Carmen també va col·laborar amb la donació dels aliments que van anar en l’ofrena als sants en romeria.

D’aquesta manera, la Colla de Campaners de Bétera va procedir als tocs de campana pertinents i va eixir en romeria amb les samarretes que les associacions i els departaments de Turisme i Festes van confeccionar de manera conjunta per a la festa. A més, el dissabte 29 de juliol, d’11 a 12.30 hores, van obrir el museu de campanars i campanes de Bétera. Cal indicar que, el passat 26 de novembre de 2022 la Colla va inaugurar oficialment el seu Museu Campaner a la Torre Campanar de l’Església de la Puríssima.

D’altra banda, l’Associació Cultural L’Aljama de Bétera va participar per primera volta. En aquesta ocasió, també es va rebre la visita dels amics de l’Agrupació Folklòrica Alfaguara de Breña Baja, en l’illa de La Palma de Gran Canària. D’aquesta forma, la citada agrupació canària li va tornar a l’Aljama la visita que ells van fer-los fa unes setmanes.
Així, divendres, les dues agrupacions van participar en la romeria dels Sants des de l’església de la Puríssima Concepció fins a l’ermita de la Divina Pastora, ubicada al calvari del municipi. Així, després de la missa, va haver-hi una mostra de balls tradicionals a la plaça de l’església a càrrec d’Alfaguara i L’Aljama. Seguidament, es va realitzar una processó en romeria, on també va haver-hi balls tradicionals. A més a més, a les 23.00 hores, l’auditori de la Casa de la Cultura va acollir, amb entrada lliure, una mostra de balls tradicionals i populars a càrrec també de les citades formacions. En definitiva, va ser una bona mostra del seu Patrimoni Cultural, de les seues costums i tradicions.
A més, el dissabte 29 de juliol, Alfaguara i l’Aljama també van participar de la festivitat. Així, va haver-hi una missa en l’ermita de la Divina Pastora amb la música cantada a l’estil valencià i canari.
L’Associació de “Cavallistes de Bétera“ i La “Hermandad de la Dolorosa” també són associacions clau en la Festivitat dels Sants de la Pedra de la localitat. Estes dues associacions s’encarreguen de la romeria dels Sants de la Pedra durant el divendres i dissabte. Les romeries es realitzen també amb cavalls  dels cavallistes i es trau als Sants amb un carro valencià. Al costat dels citats cavallistes, van els membres de la Dolorosa i la dolçaina i el tabal de la colla “Xe que burrà”.

Així mateix, la pólvora també va ser protagonista durant la festivitat de la mà de Vol Lliure. La penya va oferir una entrada coetera dels sants a l’ermita en arribar la romeria al calvari. Ja el dissabte, la penya coetera va dur a terme la segona mascletà manual, la qual va tindre lloc en el recinte de l’Albereda.

Les Obreres i Majorals de 2023 també van acompanyar durant la romeria al Sants i van participar en els diversos actes. En aquest sentit, en arribar a l’ermita els sants el passat divendres, van ballar al costat de l’Aljama.

Finalment, el dissabte 29 de juliol es va programar una discomòbil remember (Phase 3) per a tancar la festivitat dels Sants de la Pedra de la mà d’Alberto Doménech i Dj Rodi, a càrrec dels Majorals de 2024.

A continuació, oferim unes imatges realitzades per la nostra redactora, així com un vídeo.

  • Fotos:
  • Vídeo:

 

.