Els veïns es queixen d’horaris descoordinats i condicions d’espera precàries malgrat l’habilitació d’autobusos supletoris

El passat 27 de juny, Bétera va començar l’estiu amb una notícia inesperada i gens desitjada: la interrupció del servei de metro entre les estacions de Bétera i Masies, a causa de les obres del by-pass que el Ministeri de Transports executa des de fa tres anys. La mesura afecta nombrosos usuaris i estarà vigent fins al 31 d’agost. Tot i que s’ha habilitat un servei d’autobús alternatiu, la descoordinació i les condicions d’espera han generat nombroses queixes entre el veïnat.

 

Desinformació i caos inicial amb els horaris

Encara que l’avís oficial sobre el tall i el servei alternatiu es va publicar el 18 de juny a la web de Metrovalencia, la realitat ha sigut ben distinta. Els usuaris denuncien horaris canviants i falta d’informació clara, especialment en els primers dies. “La gent de Bétera està molt enfadada perquè mai sap a quina hora eixirà l’autobús”, lamenta Elena San Juan, presidenta de l’Associació Veïnal Alameda i Adjacents (AVAA).

Una de les coordinadores del servei ha admés que “cada part implicada tenia un horari diferent: conductors, coordinadors i usuaris”, la qual cosa va derivar en confusió generalitzada. No obstant això, a partir del 4 de juliol s’ha implementat una millora amb més autobusos i horaris unificats, cosa que ha ajudat a estabilitzar el servei.

 

 

Retards, frustració i impacte en el comerç local

Tot i la millora, la duració dels trajectes és major, com expliquen els conductors, a causa del trànsit, semàfors i altres variables que no afecten el metro. L’autobús realitza una parada intermèdia a Horta Vella i es coordina amb l’arribada del metro a Masies per recollir i deixar viatgers.

La situació ha sigut especialment complicada per a treballadors, com recorda l’Associació de Comerciants de Bétera (ACB). Molts d’ells provenen d’altres localitats i depenen del transport públic. “Tot i eixir amb molta antelació, arriben tard”, lamenta una de les seues integrants, que espera que el servei millore de manera definitiva.

 

Condicions d’espera i queixes per la calor

La falta d’ombra i de senyalització ha sigut una altra de les grans crítiques. Concha Romanos, una usuària afectada, relata que va haver d’esperar una hora i mitja a Masies amb temperatures molt altes i sense lloc per resguardar-se. A Horta Vella, segons Estela Valero, “ni tan sols hi ha una caseta ni indicacions clares”, fet que provoca que molts viatgers esperen en la parada del metro, tot i estar fora de servei.

A Bétera, la situació és lleugerament millor: hi ha dues marquesines i aire condicionat als autobusos, que ara poden mantenir obertes les portes perquè els passatgers esperen dins si arriben abans de l’hora d’eixida.

 

Duració estimada i perspectives de normalització

Tot i les molèsties, el Ministeri de Transports ha assegurat que les obres no haurien d’allargar-se més del previst, i que el servei podria reprendre’s amb normalitat a partir del mes de setembre. Així ho ha confirmat Juan Carlos Murillo, cap de comunicació de FGV.

Des del veïnat, però, es demana una millor planificació i comunicació futura, per evitar que situacions com aquesta tornen a produir-se, especialment quan afecten la mobilitat, el treball i la vida quotidiana de centenars de beterans i beteranes.