Temperatures rècord, més pluges i episodis extrems marquen l’any climàtic

L’any 2025 ha sigut el quart més càlid registrat a la Comunitat Valenciana, amb una temperatura mitjana 1,2 ºC superior a la normal, i també un any molt humit, amb un 30 % més de precipitacions, segons l’avanç climatològic de la Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).

Els quatre anys més càlids des que hi ha registres són, per ordre, 2024, 2022, 2023 i 2025, tots ells del segle XXI. El dia més fred de l’any va ser el 25 de desembre, amb temperatures diürnes fins a 6 graus per davall de la mitjana, sent el Nadal més fred des de 2010.

 

Onades de calor, menys dies freds i mar més càlida

Durant l’any també es van registrar episodis destacats de fred al gener, amb les nits més fredes de 2025 en municipis com Villena o Ademús, i una llarga onada de calor a l’agost, del 3 al 18, amb avisos rojos al litoral de València i el sud d’Alacant. El valor més alt es va registrar a Sumacàrcer, amb 45,5 ºC.

AEMET assenyala que aquestes dades confirmen els efectes del canvi climàtic, amb més dies càlids i menys episodis de fred. També destaca l’augment de la temperatura del mar, que en 2025 ha assolit una mitjana de 20,5 ºC, la més alta des d’almenys 1940, fet que ha influït en les altes temperatures nocturnes de l’estiu.

 

Pluges abundants però irregulars

Pel que fa a les pluges, 2025 ha sigut el onzé any més humit en quasi la meitat del territori, gràcies a cinc temporals importants, especialment a la primavera i l’últim trimestre de l’any. Tot i això, un 5 % del territori, sobretot al nord d’Alacant, ha registrat un any sec o molt sec.

Finalment, l’any va tancar amb 2.942 hores de sol, un 2 % menys que la mitjana climàtica. De cara als pròxims dies, AEMET adverteix que, després del pas de la borrasca Harry, el fenomen més destacat serà el vent de ponent i nord-oest, amb ratxes fortes a l’interior.